Shared Service Center Specialist
Carina van Reeven

Carina van Reeven shared service center specialist

Als 14-jarige spelde ik het weekblad Elsevier. Vooral de interviews met ‘captains of industry’ boeiden me. Ik stelde me voor hoe deze mannen, in een prachtig pak met een glimmende stropdas, in hun auto met chauffeur, aan hun tienduizenden medewerkers presenteren wat ze willen bereiken.

Dat leek me ook wel wat. Zo ging ik bedrijfskunde studeren. En ik verdiepte me in informatica (de harde kant) en verandermanagement (de zachte kant).  

 

Sinds 2002 ben ik Shared Service Center (SSC) specialist

  • Mijn 5e SSC reduceerde de kosten met 75% zonder gedwongen ontslagen of gedoe met de OR. Dit was € 2 miljoen kostenbesparing per jaar en 8% groei van de winst. Ook wilden nu wél alle divisies met het SSC werken. Sterker nog: ze vroegen om nieuwe diensten en nodigden het SSC uit om mee te werken aan commerciële tenders.
  • Mijn boek ‘Het succes van shared service? Jij!’ beschrijft hoe dit bereikt is.  
  • Mijn 10e SSC was dat van een familiebedrijf waar het opzetten van een SSC in 10 jaar tijd al 2 keer mislukt was. Hulp van de bekende strategie consultants had niet mogen baten. Hun rapporten lagen te verstoffen in een bureaula. Deze 3e poging lukte wel en leverde 4% groei van de winst op. Dit SSC is zo succesvol dat het naast finance en HR nu ook facilitaire, wagenparkbeheer, juridische zaken, inkoop en IT-diensten levert.
  • Mijn 14e SSC was van een familiebedrijf waar 6 jaar eerder alle SSC professionals verhuisd waren naar één locatie. Ze deden nog hun oude werk. Directeuren van werkmaatschappijen klaagden en deden activiteiten uit het SSC weer zelf. We hebben in 2 jaar het SSC georganiseerd met procesmatige teams, 20 financiële processen gestandaardiseerd en alle werkmaatschappijen weer ‘aan boord’ gehaald. Het crediteurenteam kon toe met 70% minder mensen. SSC professionals waren blij omdat ze erkend werden voor hun vakmanschap. De OR gaf de CFO een groot compliment voor de manier waarop hij deze verandering deed. 


Mijn klanten zijn onder andere Peterson Control Union, Dura Vermeer, Hago, Vebego, BAM, Connexxion / Transdev.

Verander je Shared Service Center in een toonaangevend SSC

Wil je ontdekken hoe de 5% toonaangevende SSCs deze resultaten bereiken?

Download dan via de button gratis de strategie ‘Verander je SSC in een toonaangevend Shared Service Center’.

Carina van Reeven Shared Service Center specialsit

 

Na jaren keihard gewerkt te hebben, verleg ik nu mijn grenzen. Mijn Porsche cabrio heb ik recent ingeruild voor een Volkswagen camperbusje. Ik trek er samen met mijn man regelmatig op uit en doe nog maar enkele opdrachten per jaar. 

In deze opdrachten werk ik met CFO’s die hun administratieve kosten drastisch willen verminderen en het SSC willen ontdoen van bureaucratie.  Zodat het SSC wél een center of expertise en business partner is. Mijn unieke expertise zet ik in voor CFO’s die het belangrijk vinden om zorgvuldig te veranderen en recht te doen aan de mensen waarmee ze werken.