Wat is shared service?

‘Shared service’ word ook wel genoemd ‘shared services’, shared service organisatie’, ‘shared service center’ of ‘shared service unit’.

Een shared service is een dienst die gebruikt wordt door verschillende klanten. Shared services zijn ondersteunende diensten, intern en administratief en geen producten of operationele output. Deze diensten zijn geschikt voor verschillende afnemers, interne of externe klanten.

Shared services kun je tegenkomen voor de functies:

  • Financiën en administratie
  • management control
  • juridische en fiscale zaken
  • personeelsmanagement
  • verkoop en marketing
  • consumer services
  • inkoop
  • computer services/informatietechnologie
  • fabricage
  • logistiek
  • facilitaire diensten

Bangemann legt uit dat de belangrijkste elementen van shared services zijn:

  • Klantgerichtheid – het ontwikkelen van interne en externe klantrelaties naar business partnerschap;
  • Cost leadership – optimaliseren van de kosten van diensten door een balans te vinden tussen het niveau van dienstverlening en kosten;
  • Quality leadership – het leveren van de hoogst mogelijke kwaliteit door een organisatie die dienstverlening als haar kernactiviteit beschouwt. Deze organisatie levert dit in perfecte samenwerking met haar klanten.
  • Future outlook – het ontwikkelen van een gezonde en flexibele basis voor groei en vernieuwing.

“The key to shared services is treating what was once a corporate service like a whole new business. This is achieved by duplicating the environment of an independent service business, including customers, counting costs and letting in the competition. Just as market competition improves a firm, so will it improve your in-house services.” (Bangemann, 2005)

Het volgende overzicht verduidelijkt het verschil tussen shared service en een centrale stafafdeling (Strikwerda, 2010).

Shared   service Centrale   stafafdeling
Klantgericht Gericht   op het hoofdkantoor, op RvB
Dienstverlening is kernactiviteit Dienstverlening   aan business units is bijzaak bij beleidsvorming en implementatie van beleid
Dienstverlening   is afgeleid van de vraag van de business units Dienstverlening   is afgeleid van geformuleerd beleid
Operationele   cultuur Stafcultuur
Kosten   per eenheid dienstverlening zijn bekend Kosten   per eenheid zijn niet bekend
Service   level agreement Dienstverlening   op basis van procedures en functionele bevoegdheid
Ideale   locatie uit oogpunt van arbeidsmarkt Locatie   is waar het hoofdkantoor is
Verantwoordelijkheid   is primair voor de kwaliteit van de dienstverlening en de kosten daarvan Verantwoordelijkheid   is primair voor beleid, en voor het kostenbudget

 

Succesfactoren voor shared service zijn:

  • Klantgerichtheid
  • Continu verbeteren
  • Leiderschap

 

 

Share:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Debiteurenbeheer en continu verbeteren

“Klanten zijn boeven”, zegt Henk, commercieel directeur van het incassobureau waar Jaap, mijn opdrachtgever, en ik een gesprek mee hebben. Henk vertegenwoordigt een respectabel incassobureau